1967 DE DOOPVONT

De RENSTAL LEOPARD werd gesticht in 1967. De stichter was Roger Houtekeete. Samen met Luc Houtsaegher (die aan het Kasteel Houtsaegher een bijhuisje ter beschikking stelde als clublokaal), Freddy Blondeel, Marc Allemeersch werd de club boven de doopvont gehouden.

De wagen van Roger Houtekeete, toen een MG-rijder werd onderhouden door ene Raf Delanoye, de Morris dealer in De Panne. Raf had al snel de autosportmicrobe te pakken en zou dus na zijn actief als wielrenner autorally gaan rijden. Je kunt geen wagen noemen uit die tijd of Raf had die al in bezit gehad. Van een Lotus Seven tot een Ferrari, alles was ooit door Raf voorgereden, bezeten als hij was van rollend materieel. In de tijd van de 12 uren van Oostende en andere rally’s was Raf steevast in de top vijf terug te vinden. In Ieper reed Raf zelf met de Lotus Seven met co rijder Vandewalle Gilbert , hij had een kapsalon in Oostduinkerke. In de jaren 1968 tot 1971 werden talloze slaloms op het koningsplein georganiseerd. Op dat ogenblik was de toen nog jonge huidige secretaris Rys reeds paraat om voor Raf de ruiten tijdens de servicebeurten schoon te maken.

Naast Raf Delanoye telde de club vlug een groot aantal autoliefhebbers uit de streek zoals Fernand Dewilde op Mini, (ook gekend als Figaro, coiffeur in De Panne), Paul Jonckheere op Porsche, John Lacante op Ford Cortina, Henri Devos op Ford Escort, Ivan Devolder op Formule Vee e.a die zich volop uitleefden, eerst in de discipline autoslalom, en later in de autorally.

1968 EERSTE WEDSTRIJDEN

De enthousiastelingen begonnen al vlug autowedstrijden te organiseren. De autoslalom deed zijn opmars in de Westhoek. De autostal Leopard organiseerde op het Koningsplein enkele slaloms per jaar. Niet alleen de clubleden namen deel, ook piloten uit omringende clubs vonden de weg naar De Panne. Immers in Koksijde werd kort daarop ook een autostal opgericht, de CORAC (Coxyde Racing Club). Hun piloten kwamen zich meten met de piloten van de Leopard en al vlug werd het vice-versa; Corac richtte hun slaloms in en in korte tijd stond de Westhoek bekend als een autosportregio. Piloten kwamen zelfs in grote getale vanuit Frankrijk, sommigen werden zelfs lid van de club.

We herinneren ons zeker het Frans koppel met hun Renault Alpine, Jean-Pierre en Marie-Christine Leschaeve.

1971 THE EARLY YEARS (RALLY)

In 1971 werd dan de eerste rally van De Panne georganiseerd die toen in aanmerking kwam voor het provinciaal kampioenschap. In 1972 werd de zeer goede organisatie beloond met de opname in het Criterium van België. Deze eerste editie kende als winnaar Dumont. Het bestuur kreeg van toen af een vaste vorm waarbij het secretariaat werd waargenomen door Francy Rys, voorzitter was Jacky Janssens -wiens dochter aan de zijde van Pierre Davroux talrijke rally overwinningen boekte- en st Idesbaldenaar John Lacante die de wedstrijd superviseerde in de hoedanigheid van wedstrijdleider. In 1973 zou de Rally van De Panne de 12 uren van de Panne worden en deel uitmaken van het Nationaal kampioenschap, een gelijkwaardig statuut als de rally van Ieper in die periode. Mooie winnaars van deze en volgende edities werden Moortgat met de 911 Porsche , Gilbert Staepelaere met de Escort. In deze periode van twee toprijders kwamen ook de eerste wrijvingen. Zoals steeds met twee toppers in één club liep het ook hier mis. Davroux en Pierre Lagrou stichtten een eigen club, de North Team in Koksijde die de opvolger werd van het ter ziele gegane Corac (Coxyde Racing Club met als kernfiguren Jean Pierre Vermoote en Manuel Debie). Verder had je nog de DYNAC (Den Yser Nieuwpoortse Automobielclub). De clubs leefden ondanks alles in een vredige verstandhouding en het was AC Leopard die materiaal ter beschikking stelde van Davroux voor diens organisaties. Ingrid Janssens als dochter van de Leopard voorzitter en de vaste co rijdster van Davroux zat daar uiteraard voor iets tussen.

(SLALOM)

Autoslalom bleef, om organisatorische redenen (de draconische reglementering zoals heden ten dage bestond nog niet, alles verliep in een veel gemoedelijker en vriendschappelijke sfeer), de meest georganiseerde discipline. Men kan dus in de streek De Panne, Koksijde, Nieuwpoort jaarlijks een tiental slalomwedstrijden meemaken.

Zoals eerst aangehaald kwamen in onze contreien Franse piloten geregeld het deelnemersveld aanvullen. Fransen met Renault R8, Renault Alpine, Mini Cooper, Simca Rallye enz waren geregelde geduchte tegenstrevers. Zo kwamen de lokale afdelingen van de Simca Racing Team uit Dunkerque, Lille,,St Omer (piloten als Verhack, Vanderhaeghe, Schotté, De Préville, Brusselle) in konvooi om hier de wedijveren met onze toppers Delanoye, Dewilde, Rys, …

Het waren voorwaar de happy Seventies. In Vlaanderen waren er omzeggens wekelijks slaloms, niet alleen aan de West- en Oostkust, maar gans Vlaanderen. Iedereen keek uit naar de volgende week voor een revanche. We mogen niet vergeten dat tientallen autoclubs in die tijd opgericht werden, en dat vele toppiloten streden voor de ereplaatsen en titels. Georges Van Herweghe, Alain Semoulin, Alain Dex, Eddy Gijs om er maar een paar te noemen waren met hun Lotus Elan, NSU TT enkele van de geduchte piloten die tevens Belgische kampioen in de discipline werden.

1976 CRISIS !

Zoals menig club vergaat, zoals de Corac ter ziele is vergaan, zoals zijn opvolger North Team verging, was in 1976 voor de autoclub Leopard het heilig vuur ook eruit. De generatie rond Delanoye verdween en de club werd voor een tijdlang op rust gezet. Het mooie lokaal aan Moeder Lambik, dat na de verhuis van het Kasteel van Houtsaegher, in Adinkerke werd bekomen, werd aan de motorrijders van MC DE PANNE overgedragen en noemt nu ’t Motociekeltje. In 1976 werd fusioneerde de club met de autoclub DYNAC van Arnel Calcoen maar veel langer dan één of 2 jaar bleef het partnership niet duren.

12-u-De-Panne

De waakvlam ging echter nooit uit en werd ook toen van gas voorzien door diezelfde Francy Rys. De club als vzw bleef op papier bestaan en rond Francy Rys schaarden zich een nieuwe generaties autosportliefhebbers. In Veurne begon een team provinciale rallyrijders Degandt en Bel met autosport, werd door Rys de door iedereen gepruimde jaarlijkse filmavonden georganiseerd in samenwerking met het Belga team. Na Veurne kwam Nieuwpoort voor Vandenbroucke en eindelijk kwam er opnieuw die vonk om AC Leopard nieuw leven in te blazen.

1988 RELIGHT MY FIRE

duezpeterschap

In 1988 en wel op 1 april werden de autosportfanaten uit de Westhoek uitgenodigd om de club terug op te richten. In Wulpen werd boven de toenmalige dancing Seagull een lokaal vrijgemaakt. Huidig voorzitter Paul Peremans die ook steeds op die bewuste filmavonden aanwezig was, zou die avond de nieuwe ondervoorzitter worden, en als voorzitter werd Roland Vermandel (BP) verkozen met aan z’n rechterhand de Leopard getrouwe secretaris Rys. Ook Kurt Bogaert was een vast bestuurslid. Na een jaar kwam de feestelijke viering met de nominatie van het peterschap van Marc Duez en kracht bijgezet door schepen Herman Bogaert gesymboliseerd aan de hand van een mooi aandenken van de gemeente Koksijde. De club kreeg dan ook de gelegenheid een eigen onderdak te bekomen in de Rode Rupel ( nu de Noordduinen ) waar we nog steeds gevestigd zijn.

1989 SLALOM IS THE GAME

Vanaf 1989 werden dan de eerste slaloms georganiseerd. Aanvankelijk was dat enkel in clubverband. Iedereen kon deelnemen met eigen wagen of met een auto ter beschikking gesteld door de club. In september was er dan de jaarlijkse gymkana ter gelegenheid van de industrieparkfeesten te Veurne. Vaste rijders waren toen Geert Vermeersch en Rene Vandewalle van Westcars , uiteraard met een BMW, Yvan Dezaeyer met een Mini Turbo, Erik Lazoore met Mini en Rys Francy ook alweer met een Mini, en natuurlijk onze huidige voorzitter Peremans Paul met een VW produkt. Ook Guido Gombert, eertijds Simca piloot, maar nu met een heuse Opel City, kwam zo terug in de slalomsport. Na de wedstrijdorganisatie voor het provinciaal kampioenschap, kon het jaar nadien reeds regionaal worden ingericht om nog een jaar later te worden opgenomen in het Belgisch kampioenschap. De Koksijdse organisatoren werden reeds vlug in de werkgroep slalom opgenomen en leverden dankzij hun onverdroten inzet kort erna het voorzitterschap van de werkgroepen van het regionaal en nationaal kampioenschap. AC Leopard was daarmee de enige organiserende en bovendien succesvolle autostal in West Vlaanderen en stelde daarbij een aanmoedigend voorbeeld tov andere hunkerende autoclubs zoals AC Seagull te Oostende. Geleidelijk aan groeiden de rijders van bachten de kupe tot de beste piloten van het Belgisch kampioenschap. Vermeersch reed met de BMW toptijden, Wielfaert kon met de City en later Opel Kadett mee met de besten en bij de mini rijders waren Lazoore , Vermandel en vooral Dezaeyer binnen de top terug te vinden. Intussen werden de tot in de puntjes verzorgde wedstrijdorganisaties van AC Leopard meermaals bekroond met de jaarlijks uitgekeerde titel van “beste nationale slalomorganisatie”. Tijdens de gymkana op het industrie-feest stootten we toen plots op een natuurtalent. Een weddenschap tussen Deboyser die met een Renault mooie tijden in het slalommen draaide en Vandenbussche Kristof leverde het wonderkind Kristof “Bussche”. Vandenbussche won deze gymkana en meteen werd een Lancia opgekocht om er slalom mee te rijden. Zoals eerder genoemde gevestigde piloten en al snel beter dan hen stapelde Kristof de nationale en andere titels op, tot groot jolijt van een trotse Francy Rys. Aanvankelijk werd werd Vandenbussche met de Lancia kampioen in divisie 1, nadien werd hij met een Abarth kampioen en al snel kon niemand meer volgen . Tenslotte met de mini van Hoffman werden vijf titels Belgisch kampioen op rij behaald. Niemand deed hem dat ooit voor. In z’n kielzog trok Kristof ook menig enthousiasteling over de schreef. Broer Pedro en brouwer Dominiek Debal en z’n vriend Hugo, en tal van anderen waren graag geziene gasten. Intussen werden Geert Vermeersch ook Vice kampioen, Arnold Hiele behaalde ook deze titel zodat de Leopard steeds voorin terug te vinden was in zowat alle klasses. Piloten als Peremans, Hochart en Vander Biest zorgden ook voor de talrijke kampioenen titels in hun oorspronkelijke klassen. Half de 90-er jaren kende slalom onder impuls van AC Leopard een nooit gekende piek met regelmatig meer dan 100 deelnemers per wedstrijd !

2003 WIND OF CHANGES

In 2003 werd dan een punt gezet na veertien jaar slalommen in Houtem, Koksijde en De Panne.

Enigszins met gemengde gevoelens en onder negatieve invloed van PAK, VAS, en andere touwtrekkende organisaties, maar ook ontmoedigd door de steeds lastiger wordende omstandigheden onder dewelke je als organisatie moet functioneren, bekoelde het enthousiasme. Net dan zou een zeer toevallig contact met een oud-Leopard piloot (Jean Pierre Leschaeve) van de beginjaren uit Frankrijk ertoe leiden dat er aanvang 2004 een totaal andere wending voor de club zou komen, nl die van Historic & Classic cars. In datzelfde jaar werd de broederlijke samenwerking van AC LEOPARD met de 70-ies car driversclub van Leschaeve Jean Pierre een feit en meteen beklonken in het organiseren van een heuse toertocht voor classic cars. Als startlocatie werd de mooie Ieperse markt gekozen met vervolgens een rit door het West-Vlaamse heuvelland naar Cassel en zo naar Houtem om er te eindigen met een mini-slalom.

Het karakter van dit soort evenementen is weliswaar minder competitie gericht, maar toont een heerlijk sociaal karakter en verloopt in bijzonder ontspannen en gezellige sfeer. Zo gezellig zelfs dat in 2005 al meteen voor 2 toertochten getekend werd: eentje in mei en eentje in augustus. Verder wordt gedacht aan tal van ontmoetingen bezoeken, trips en tochten, en wordt stilletjes aan een heus internationaal karakter aan de club toegeëigend

2008 40 jaar AC LEOPARD

We zijn zover, ….een jubileumjaar. AC Leopard is er nog steeds en dankt z’n voortbestaan in de eerste plaats aan de immer energieke Francy Rys. Deze keer willen we het niet ongemerkt voorbij laten gaan. We roepen dus iedereen op oud-lid, sympathisant, enthousiasteling, al dan niet met een figuurlijk motorke in z’n hart, om van dit jaar iets speciaals te maken.

Poets dus op die oldtimer , en wordt lid van AC LEOPARD… het worden de plezantste uren met de auto die je koestert ! Je bent van harte welkom in deze club met niks dan eerlijke autoliefhebbers van alle slag en stoot.